Stresstest &
Vilka symptom kan stress ge?

Vilka symptom kan stress ge? Hur vet man att man är i riskzonen? Hur hanterar man stress?

 
Vilka symptom som stress ger kan skilja sig väldigt mycket från person till person och symptomen kan också vara svåra att koppla till just stress. När vi pratar om symptom i negativ bemärkelse och det dåliga med stress så pratar vi om den negativa stressen, den som fortgår och kanske till och med blir starkare, sakta men säkert. Långvarig stress påverkar kroppen negativt och utmattningssyndrom eller utmattningsdepression kan komma som följd.
 
Hur vet man att man är i riskzonen för utmattningssyndrom?

Det är inte alltid enkelt att förstå och ofta när man väl förstår hur illa det är har det gått så långt att det inte räcker med att bara ta det lite lugnare några dagar.
 
Mycket information kring stress och utmattning fokuserar på när allt känns jobbigt, att man är less på sitt jobb, blir lätt irriterad, känner att man inte gör så mycket som man borde, att man inte känner sig uppskattad eller känner att man har fel jobb helt enkelt. Att man känner att man inte har tillräckligt med tid och resurser för att utföra det som krävs, att man tycker det är svårt att gå till jobbet på morgonen, att man inte hinner med någonting osv.
 
Det är en sida av det och det kan vara en sida som väldigt många känner igen sig i. Det är dock viktigt att nämna att det är lika vanligt att man inte känner sig missnöjd utan tvärtom är mitt i en positiv, uppåtgående spiral och därför inte känner efter överhuvudtaget. Man lyssnar inte på kroppens signaler utan bara kör på.
 
Något som är ganska talande för båda sidorna är en extrem trötthet som inte försvinner genom att vila lite. Nedan har vi ett litet stresstest med några påståenden. Svarar du ja på flera kan det vara en ide att stanna upp och fundera på hur du egentligen mår. Mer om det efter stresstestet.

Stresstest

  1.  Jag har någon form av sömnproblem.
  2. Jag prioriterar bort roliga saker för att jag känner att jag inte hinner eller orkar.
  3. Jag har fysiska symptom som tex hjärtklappning, bröstsmärtor, mag- och tarmproblem, yrsel, eller ofta huvudvärk.
  4. Jag känner bara mitt andetag högt upp i bröstet och det är ganska snabbt.
  5. Jag brukar slarva med att ta en ordentlig lunchpaus / jag kastar i mig maten.
  6. Jag känner ofta ett stort behov av att småäta, dricka alkohol, ta sömntabletter för att ”varva ner”.
  7. Jag har brist på energi, en känsla av svaghet i kroppen och / eller i huvudet.
  8. Jag känner mig ofta känslomässigt labil / irriterad.
  9. Jag har minnessvårigheter – känner mig ofta disträ eller glömmer saker.
  10. Jag har svårt att känna glädje.
  11. Jag känner mer eller mindre konstant att jag ”inte hinner”.

 
Hur kan man då hantera stress? Vad kan man göra för att undvika utmattningssyndrom?
 
Om du har symptom och inte mår bra – ta hjälp! Börja med att besöka en läkare och ta prover så att du vet att du rent fysiskt är okej. Tex d-vitaminbrist eller problem med sköldkörteln kan ge depressionsliknande symptom.
 
När du har konstaterat att du ”fysiskt mår bra” så börjar jobbet. Du behöver acceptera att situationen är som den är och att du måste förändra något. Du behöver helt enkelt lära dig att hantera dig själv (och därmed hantera din stress).

Även om du fysiskt mår bra så bör läkaren rekommendera ett nästa steg för dig. Har det inte gått så långt att du nått en depression eller total utmattning så handlar det om att hitta ditt egna recept för välmående.
 
Vi jobbar mycket med mindfulnesskurser som är ett fantastiskt redskap för att ge sig själv verktyg att hantera livet. Verktyg för att bli mer medveten om hur ens hjärna fungerar och hur tankarna styr. Att komma på vad man själv tycker om, hur man i större grad väljer var man lägger sin energi, hur man låter hjärnan vila, hur man hittar ett lugn i en stökig omvärld osv.

Vi jobbar där med att bla acceptera både sig själv och andra och lära sig utnyttja de stunder av återhämtning vardagen kan ge. Träna mentalt för att helt enkelt få bättre förutsättningar i livet.

Läs mer om mindfulnesskurser här >>
 
Vill du inte gå en kurs så behöver du själv hitta och förstå vad återhämtning är för just dig och din hjärna. Komma på vad du mår bra av och se till att du får in det i vardagen.

För många människor är det viktigt att hitta sina gränser, att lära sig säga nej, lära sig sina egna begränsningar och förstå att det är okej att inte alltid ha det städat hemma. Att verkligen känna att det får vara så och inte slå på sig själv för det. Motion nämns ofta i samband med stress och det är otroligt välgörande att motionera, viktigt dock att det blir återhämtning även för hjärnan då.
 
Det är inte säkert att du kan lösa ditt problem själv så tveka inte att ta professionell hjälp. Det kan vara så att du har delar i ditt liv som, hur mycket du än försöker, ställer till det och då kan tex terapi i någon form behövas.
 

”Problem kan inte lösas på samma nivå av medvetande som de skapades”
Einstein

 

Forskaren och neurologen Richard Davidsson förklarar vad som händer i hjärnan när man övar på mindfulness.

Neurologen Amishi Jha om hur mindfulness motverkar stress.