Meditationer

Ett av redskapen när man tränar Mindfulness är att meditera, här nedan är några av de meditationer vi använder oss av i våra kurser.

När du mediterar - Kom ihåg att det inte handlar om att sluta tänka. Tankarna kommer alltid komma och gå, låt det bara vara så och för tillbaka fokuset dit du vill ha det. Vi tränar oss i fokus och koncentration och som med all träning, behöver vi upprepa det om och om igen.

Tips - Om du surfar till denna sida via mobilen kan du i mobilens meny välja att "Spara på hemskärm" eller liknande så ligger den här sidan som en app på din mobils skrivbord.

Meditationer 2,5 - 5 minuter

Gäspning 2,5 min

Leendemeditation 2,5 min

Andningsankare 3 min

Andas långsamt in och ut 3 min

Medan du väntar 3 min

Slappna av i ansiktet 3 min

Sitt medvetet 3,5 min

I bilen 4 min (på en parkering etc, ej körandes)

Kroppscanning 4 min

Medvetet gående 4 min

Spänn dig och slappna av 4 min

5 min av lugn och ro

Meditationer 8 - 15 min

Medvetet gående 8 min

Vakna medvetet 8 min

Bergsmeditation 10 min

10 min av lugn och ro

Kroppscanning 15 min

15 min av lugn och ro