Nyheter, forskning och inlägg om
Stress & Mindfulness

2014 > 02

Artikel från kollega.se

Enligt en genomgång av tidigare forskning kan mindfulness fungera lika effektivt som antidepressiva mediciner mot depression, stress och ångest. På företagshälsan går mindfulness ofta hand i hand med mer traditionella behandlingar.

Studier på effekter av meditation visar att det kan hjälpa mot ångest, depression och stress, rapporterar Vetenskapsradion. Allra tydligast var effekten av metoden mindfulness, eller medveten närvaro, som går ut på att medvetet koncentrera sig på saker i omgivningen eller att vara i nuet. Bara några veckors kurs i mindfulness gav lika positiva effekter på ångest, depression och stress som effekten av antidepressiva läkemedel.

Inger Öberg Sveder är beteendevetare på företagshälsan Avonova Hälsa City där man med framgång använder sig av mindfulness och yoga. I sitt dagliga arbete med att hjälpa folk ur depressioner har hon märkt att den bästa effekten kommer av att arbeta parallellt med olika behandlingar.
- I vården har man länge delat upp människor i kropp och själ men egentligen hänger allt ihop. Det viktigast trixet för att behandla depression är att använda teamets olika yrkeskompetenser när man väljer behandling, säger Inger Öberg Sveder

På företagshälsan gör man först en bedömning av depressionsgraden. När någon är ordentligt deprimerad säger Inger Öberg Sveder att man först måste se till att vända sinnestillståndet, men att mindfulness kan vara ett bra alternativ när man börjar komma på banan igen. Det kan också vara bra för personer som kommit ur en depression, för att förebygga risken att hamna i en ny svacka.

Passar mindfulness för alla, det krävs väl ändå en del engagemang från patienten?
- Det finns ingen behandlingsform som passar för alla. Tröskeln är olika hög för olika människor och för en del är det väldigt främmande att göra saker långsamt. Men de som har ett ständigt bråttombeteende är kanske de som skulle behöva det bäst och som skulle tjäna på att testa.
- Idén om sinnesro är klok och rätt och jag är övertygad om att vi kan lära oss mycket av forskningen framöver, men sedan finns det olika metoder för att komma till sinnesro.

Mindfulness är inte inskrivet i Socialstyrelsens nuvarande riktlinjer med råd för hur man ska behandla depression. Men via företagshälsaovården kan en arbetsgivare erbjuda ett mer varierat utbud av behandlingsmetoder än traditionell vård.
- Det är självklart olika hos olika arbetsgivare, men många är kloka och ser att mindfulness gör skillnad.

I genomgången av studierna kunde forskarna inte se något samband mellan meditation och andra hälsoproblem som undersöktes, till exempel hjärtsjukdom, diabetes och cancer.


Läs orginalartikeln här >>

 

Läs hela inlägget »

Från iLivEras instagram

Många kan nog känna igen sig i att mobilen åker upp direkt du står i kö eller när det finns en liten stund över. Tänk om det är allt mobilanvändande som bidrar till att vi känner att vi aldrig har nån tid över? Om du är öppen för den tanken kanske du är öppen för att göra något annat när du står där i butikskön eller väntar på något. ➡️ Testa mindfulnessövningen Se, Känna, Höra. Förklaring i bilderna. Någon som känner igen sig? 🌱🌱🌱 Tack @mariaforsblom för inspiration. Berätta om du testar! 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #mindfulnessövning #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #hälsa #mentalträning #mentalhälsa
Vill du få in mer mindfulness i ditt liv? Här är tre övningar du kan försöka komna ihåg att göra varje dag. Fundera på vad du behöver för att komma ihåg det och ge dig själv förutsättningarna för det. Kanske är det post-it-lappar, kanske reminders i mobilen osv. När du läser övningarna kanske du tänker, men vaddå det där kan väl inte vara mindfulness, det där är ju att bara vara? -Precis. Mindfulness ÄR INTE krångligt. Det handlar om att ”bara” vara och ha med hela sig själv i det, inklusive huvudet 🙂 Vi försöker aldrig få det att låta krångligare än det är. Leva är krångligt nog! 🙂💃 🌱🌱🌱 Vill du lära dig mer om mindfulness? Följ länken i profilen 👉🏻 @mindfulnesskursonline till vår grundkurs i mindfulness. 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #hälsa #mentalträning #mentalhälsa
OS-medaljörens bästa övningstips? Mindfulness👏🏻🙌🏻 Förra veckan på nyhetsmorgon pratade de med OS-medaljören Anna Normann @official_annanormann om hur hon tränat inför OS och @jennystromstedt frågade om tips på övningar för att bli bättre på golf tex. Annas svar = mindfulness. Såklart. Vi vet det och Anna vet det 🙌🏻👌🏻🥳 Jenny verkade inte tycka att det var den quick fixen hon hoppades på men då kanske hon inte visste vilka bonuseffekter hon kommer få 🙂 Jenny, hör av dig om du vill gå vår @mindfulnesskursonline det är lättare än du tror 🙂👍🏻 @steffo56 kallade det för ”att gå in i något konstigt rum”… Som vi skulle vilja ha även Steffo på kurs och visa hur konkret och o-konstigt det är att träna på fokus och mindfulness med oss, hör gärna av dig! 🌱🌱🌱 #ilivera #mindfulness #härochnu #tv4 #tv4nyhetsmorgon #steffo #jennyströmstedt #medvetennärvaro #fokus #annanormann #mentalträning #meditation #konkretmindfulness #mindfulnessonline