Nyheter, forskning och inlägg om
Stress & Mindfulness

2018 > 02

Artikel från Örebro universitet, forskning.se

Låg stresstolerans hos unga män kan innebära en ökad risk för riskbruk av alkohol och droganvändning senare i livet. Risken att bli rökare i vuxen ålder är sex gånger så stor för dessa män.

Forskning från Region Örebro län visar ett tydligt samband mellan psykisk stress, stresstolerans och risken att drabbas av cancer.

Forskningsresultaten skulle kunna förklara de samband man också såg mellan låg stresstolerans och risken att drabbas av lung- och levercancer senare i livet.

Stresstolerans är ett psykologiskt begrepp som innefattar både personlighetsdrag och förmågor som handlar om stresshantering.

Forskare Beatrice Kennedy använde sig av information om stresstolerans som samlats in i samband med mönstring och kunde via länkningar till andra datakällor studera risken för rökning, alkohol, droganvändning och senare även cancer.
– Jag blev överraskad av det mycket tydliga sambandet mellan låg stresstolerans och rökning. Sambandet kvarstod även när vi tog hänsyn både till föräldrars utbildningsnivå och socioekonomi samt studiedeltagarnas egen utbildningsnivå och socioekonomi, säger Beatrice Kennedy, läkare på Klinisk epidemiologi och biostatistik på Universitetssjukhuset Örebro och tidigare doktorand på Institutionen för medicinska vetenskaper på Örebro universitet.

Arbeta förebyggande med stressrelaterad ohälsa
Att ta hänsyn till personers olika stresstolerans kan vara en pusselbit i utformandet av förebyggande åtgärder för att minska på både stressrelaterad ohälsa och kroppslig sjukdom som beror på alkohol- och tobaksanvändande.
– Resultaten i min forskning kan peka på att låg stresstolerans innebär en ökad risk för att ha ett riskbruk av alkohol och vara dagligrökare. En förklaringsmodell är att dessa vanebildande substanser kan fungera som självmedicinering, säger Beatrice Kennedy.

Förlust av nära anhörig i barndomen påverkar hälsan som vuxen
En annan frågeställning som avhandlingen försöker besvara är om förlust av en nära anhörig i barndomen kan påverka utvecklingen av stresstolerans och på längre sikt även öka risken att drabbas av cancer.
– Min forskning visar att de långsiktiga konsekvenserna av att förlora en nära anhörig i barndomen innefattar lägre stresstolerans, såväl som en liten ökad risk av drabbas av vissa cancerformer.

I Sverige förlorar vart tjugonde barn ett syskon eller en förälder före sin 18-årsdag. Vår förhoppning är att genom psykologiska och sociala interventioner kunna minska riskerna för dessa barn, avslutar Beatrice Kennedy.

Stresstolerans kan beskrivas som förmågan att kunna hantera stressfyllda situationer i livet. Oavsett om det handlar om konflikter med vänner eller på en arbetsplats eller om mer traumatiska händelser såsom förlust av nära anhörig eller separationer.

Alla fyra studier i avhandlingen bygger på registerdata från svenska befolknings-, mönstrings- och hälsoregister.

Artikeln i sin helhet >>

Läs hela inlägget »

Äntligen finns MindMassage-utbildningen på distans. Vi har fått många förfrågningar kring att skapa en distansutbildning för vår unika och populära behandling MindMassage och nu finns den! Du hittar distansutbildningen här >>

Distansutbildningen är för dig som redan är utbildad massör. Om du inte är det kan du boka ett massageintro, det sker på plats i Stockholm.

Är du nyfiken men inte övertygad? Sök på Bokadirekt på MindMassage och prova den själv! Gå till www.bokadirekt.se och skriv in MindMassage på
 

Läs hela inlägget »

Från iLivEras instagram

Vissa känner sig som mest harmoniska när de får fixa i trädgården, plantera, kratta, röja. Andra när de utövar någon aktivitet eller sport som kräver full koncentration. Vad har det gemensamt? - Att vi är i nuet och får en stund där vi inte tänker på något annat. Där vi inte bara ”gör” uppgiften utan också ”är i uppgiften”. 👉🏻 Om då uppgiften kan hjälpa oss vara i nuet, kan nuet hjälpa oss att vara i uppgiften? Kan vi applicera det här på allt? Ja, det är det mindfulness i vardagen handlar om. Om du har svårt att få den där stunden där tankarna lugnar sig och vara i det du gör kan du alltså ta hjälp av nuet för att träna ditt fokus. Gå från att göra till att vara. ————————————————————- 🍽🫖 ÖVNING vara i uppgiften 🫖🍽 - Hur känns det egentligen att plocka disk? Hur känns porslinet mot handen, hur känns det när du rör dig? Vilka ljud hör du? Använd alla sinnen för att vara i det du gör och när tankarna drar iväg påminner du dig bara om nuet, vad händer just nu? ————————————————————- 🔎 Har du någon aktivitet som du känner att du ”är i” mer än bara gör? En aktivitet där du märker att tankarna kanske lugnar sig och du känner dig mer harmonisk? Dela gärna! 🙂 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalträning #mentalhälsa #härochnu
Att träna på mindfulness och vara mindful minskar stress och oro och ökar välmåendet. Det är ju ganska logiskt, nuet i sig är snällt, det är våra tankar om det som ställer till det. I bilderna följer exempel på vad mindfulness är. Är du mer mindful än du trodde? Eller mindre? 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalträning #mentalhälsa
🌱Mikropaus. Meditation och mindfulness i vardagen är verktyg vi använder oss av när vi tränar mindfulness. Mikropauser är ett annat. Att stanna upp i stunden och bli medveten om nuet. Vi har gått igenom några förut men de är värda att repetera. SOAS är en klassisk mindfulnessövning som du kan göra när som helst. Själva ordet betyder inget utan är en akronym = initialförkortning. SOAS  🌱Stanna upp - Stanna upp i stunden, ta några andetag. 🌱Observera - Vad händer i dig just nu? Känslor, spänningar, tankar, bara notera vad som händer just precis nu. Kanske känner du dig stressad, spänd, irriterad. Observera allt. 🌱Acceptera - = konstatera. Det är som det är, just nu. Acceptera situationen och det som är, det är ju verkligheten, även om du inte gillar det så är det så just nu. 🌱Svara/Släpp - Kan du förändra något? Gör det isåfall. Kan du inte förändra något eller påverka, släpp taget. Släpp taget om dina tankar om det. Det är som det är. 👉🏻 En mikropaus du kan göra när som helst, var som helst. Kanske också när en situation uppstår som du blir påverkad av. Att se verkligheten som den är och välja vad vi lägger energi på kräver träning men du kommer ganska snabbt märka skillnad på hur du tacklar/tänker om saker. Har du provat SOAS? 🙂 🌱🌱🌱 #iLivEra #mikropaus #mindfulness #meditation #konkretmindfulness #mindfulnesskurs #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distansundervisning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #välmående #hälsa #mentalträning #mentalhälsa #balans #utmattad #soas