Mindfulnessmeditationer

Ett av redskapen när man tränar Mindfulness är att meditation. Nedan finner du några av de mindfulnessmeditationer vi använder oss av i våra kurser.

Tips - Om du surfar till denna sida via mobilen kan du i mobilens meny välja att "Spara på hemskärm" eller liknande så ligger den här sidan som en app på din mobils skrivbord.

Ny till mindfulness? Gå vår mindfulnesskurs online, 8 tillfällen du tar helt i egen takt.

Vill du jobba med mindfulness? Gå vår instruktörsutbildning. Välj retreat, distans eller självstudier.

Att tänka på när du mediterar

Kom ihåg att det inte handlar om att sluta tänka. Tankarna kommer alltid komma och gå, låt det bara vara så och för tillbaka fokuset dit du vill ha det. Vi tränar vår koncentration och som med all träning behöver vi upprepa det om och om igen.

När du märker att ditt fokus hamnar någon annanstans  - försök bara dra tillbaka uppmärksamheten utan att värdera eller bedöma, det är som det är. Att träna på något nytt är alltid en utmaning, var snäll mot dig själv och bara notera att tankarna fladdrar iväg. Det är som det är.

Meditationer 2,5 - 5 minuter

Andningsankare 3 min

Att landa här och nu 4 min

Sinnesmeditation stående ute el inne 6 min

Leendemeditation 2,5 min

Andas långsamt in och ut 3 min

Medan du väntar 3 min

Slappna av i ansiktet 3 min

Sitt medvetet 3,5 min

I bilen 4 min (på en parkering etc, ej körandes)

Kroppscanning 4 min

Medvetet stående och gående 4 min

Spänn dig och slappna av 4 min

5 min av lugn och ro

Gäspning 2,5 min

Meditationer 8 - 15 min

Medvetet stående och gående 8 min

Vakna medvetet 8 min

10 min av lugn och ro

Bergsmeditation 10 min

Kroppscanning 15 min

15 min av lugn och ro

Medveten rörelse

Medveten rörelse sittande 12 min