Nyheter, forskning och inlägg om
Stress & Mindfulness

2016 > 03

"En av samhällets utmaningar är den stora ökningen av antalet anmälda arbetssjukdomar på grund av bland annat för hög arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. Men vi kan alla vara en del av lösningen och förebygga att ohälsa uppstår på våra arbetsplatser. Därför har Arbetsmiljöverket i samråd med arbetsmarknadens parter tagit fram föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). Föreskrifterna börjar att gälla från och med den 31 mars 2016."

Läs mer och hämta hem de nya föreskrifterna på arbetsmijöverket >>

Läs hela inlägget »

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi kom nyligen ut med "10 budord" som snabbt blev en delad nyhet på nätet och i sociala medier. En av de budorden var "Du får inte mindre cancer för att du sysslar med mindfulness" och i bla Expressen berättar hon mer om det;
 
"Det här flummet börjades av psykoanalytiker tidigt sjuttiotal, och är förfärligt. Vilken evolutionär vansinnighet det vore om immunförsvaret fungerade bättre när du är pigg och glad än när du är ledsen. Det är orimligt, mischmasch. Det finns en jättebra dansk studie där man har utgått från HELA Danmarks befolkning och tittat på dem som har blivit sjukhusvårdade för depression i jämförelse med cancerdiagnos, och resultatet var 1,0 - alltså identiskt."

Att man inte ska klandra sig själv för cancer ser vi som en självklarhet och vi menar inte att Mindfulness botar cancer, absolut inte, men vi ser det som väldigt missvisande när man inte överhuvudtaget pratar om hur psykisk ohälsa påverkar kroppen fysiskt.

För att börja i andra änden så vet man ju sedan länge att en lagom dos fysisk aktivitet dämpar depression, ångest och upplevd stressnivå, enligt tung vetenskaplig evidens, läs mer om det på tex; Läkartidningen.se. Det råder alltså ingen tvivel längre om att det fysiska påverkar det psykiska.

Ser man på det motsatta förhållandet så visar all forskning kring stress att tex upplevelse av otillräcklighet, konflikter och samarbetssvårigheter är några av faktorerna som kan påverka den upplevda stressen. Man vet också att möjlighet till återhämtning är livsviktigt för att hantera stress. Mer om stress på arbetsmiljöverket >>

Det råder ej heller några tvivel om att stress kan påverka kroppen negativt rent fysiskt och vara oerhört slitsamt, så slitsamt att kroppen till slut "ger upp" och sjukskrivning blir resultatet.

Om man kan träna på att ge sig själv återhämtning som verkligen ger något, träna på att hantera sina egna känslor och ovälkomna tankar om situationer och hitta ett snällare sätt att se sig själv menar vi att det påverkar den psykiska hälsan och därmed också den fysiska hälsan. Utan negativa stresspåslag kommer ej heller de negativa effekterna av stress.

Så nej, mindfulness botar inte cancer men att det finns en stark koppling mellan kroppens fysiska välbefinnande och den psykisk hälsan råder det som sagt inga tvivel om.

Vill man läsa om forskning kring mindfulness eller andra ämnen har US National Library of Medicine & National Institutes of Health en uppsjö studier. En som behandlar just mindfulness och cancer; Mindfulness-based stress reduction and cancer: a meta-analysis >>

Läs hela inlägget »

Från iLivEras instagram

5 övningar för mindfulness i vardagen - i juletider 🎄 Att samla på tillfällen där du går till nuet och försöker bara vara medvetet närvarande kommer hjälpa dig och ditt nervsystem att då och då gå ner i varv. Tiden har du ju redan eftersom du inte lägger till något, du försöker bara medvetet ha fullt fokus på det du gör en kort liten stund. Vill du testa? Vilken tror du kan bli en favorit och vilken känns knepigast?🎄🎊🎁 Du är självklart jättevälkommen att dela vårt inlägg, mer mindfulness åt alla 💃🤶🏻🎅🏼🎄 🌱 🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #mindfulliving #medvetennärvaro #konkretmindfulness #meditation #mindfulnesskurs #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #mindfulnessinstruktör #onlinekurs #stresskurs #meditationskurs #härochnu #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalhälsa #julstress #syntolkning Fem övningar för mindfulness i vardagen. Ett - tänd ljus medvetet. Två - Drick medvetet. Tre - Sätt dig medvetet. Fyra - Gå medvetet. Fem - Fixa och dona medvetet. Försök att vara helt närvarande i de olika aktiviteterna, påminn dig själv och utforska nyfiket hur det känns. Som om du aldrig gjort det förut.
Vet du hur man pratar med någon som mår dåligt? Och vad skillnaden på att hjälpa och stötta är? Filmen från @mindsverige handlar om det, 4 min som ger dig verktyg. Reflexen är oftast att vilja hjälpa, fixa och lösa - vilket tyvärr kan ge motsatt effekt. "Oombedda råd och lösningar kan upplevas förminskande trots att de är välmenande. Ingen vill bli reducerad till nåt som ska fixas, snarare vill vi bli hörda och förstådda." I filmen förklarar mind hur vi kan använda medmänskligt samtal istället och bli medvetna om stötta-hatten kontra hjälpa-hatten. 🎓 Hjälpa-hatten - Fokuserar på att lösa, fixa, göra. 🧢 Stötta-hatten - Mer återhållsam i samtalet, fokus på att lyssna, bekräfta och bara vara. Det ökar möjligheten att personen känner sig hörd, att eventuell skam minskar och det hjälper personen att själv reflektera och hitta andra perspektiv på sin situation. Se filmen och ha med dig stötta-hatten när du möter någon som mår dåligt. Och framför allt - våga fråga, våga prata 🧡 På @mindsverige hittar ni länk till hemsidan med massa mer info till dig som mår dåligt eller du som står brevid. Ikväll är det på samma tema musikmanifestation i Avicii Arena - Together for a better day. Initiativet kommer från Tim Bergling foundation och deras arbete för att motverka psykisk ohälsa bland barn och unga. För biljetter se länk i profilen @timberglingfoundation #togetherforabetterday #forabetterday #timbergling #mindsverige #iLivEra #mindfulness #medvetennärvaro #konkretmindfulness #meditation #mindfulnesskurs #personligutveckling #självledarskap #utmattad #utbränd #hälsa #mentalhälsa #psykiskohälsa
Ja tack 🧡🙏🏻 🌱 🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #mindfulliving #medvetennärvaro #konkretmindfulness #meditation #mindfulnesskurs #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #mindfulnessinstruktör #onlinekurs #stresskurs #meditationskurs #härochnu #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalhälsa #psykiskohälsa #sinnesrobön #syntolkning Bild på sjö med texten till Sinnesrobönen; ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”