Nyheter, forskning och inlägg om
Stress & Mindfulness

2016 > 12

Julen är en högtid som för många ger möjlighet till socialt umgänge. Många upplever också en enorm stress. Det ska handlas julklappar och lagas mat, alla ska må bra och det ska vara mysigt. Vi har förväntningar på hur det ska vara och vad som ska göras.
 
Vad kan vi då göra för att julen ska bli mindre stressig? Tre tips att fundera över;
 
1) Fundera på måsten
Börja med att ta ansvar för dig själv och alla ”måsten”. Vad skulle hända om du vände på steken och funderade på vad du vill? Det är oftast inte sysslan i sig som är stressande utan tankarna om sysslan. Ett ”måste” är det ju få som tycker är roligt, går det att tänka att du faktiskt vill köpa julklappar? Prova att byta ut ordet måste till att du vill och se vad som händer med dina tankar och känslor kring det.
 
2) Sänk kraven
Om du ändå känner att det är måsten – prova att sänka kraven på dig själv. ”Jag måste köpa julklappar till den och den” – måste du eller vill du? Skulle ditt barn/syskonbarn/kusinbarn osv verkligen tycka det var tråkigt om du ritade en teckning på en leksakaffär och gav bort en peng istället? ”Välj vaaaad du vill i leksaksaffären!” Barnet får väl antagligen klappar så det räcker ändå. Eller skulle moster Berit verkligen ha något emot om du gav bort ett presentkort på någon stor kedja och du istället lagt krutet på att rimma kring vad svårt det är att välja osv?
 
3) Säg nej & kommunicera vad du känner kring ”måsten”
Jag känner att det blir för mycket att ordna all mat själv, skulle ni kunna bidra med att....?
Jag känner mig stressad över allt som ska göras dagarna innan julafton och på själva julafton, hur kan vi hjälpas åt?
Ofta tar vi på oss alldeles för mycket för att vi antar att det krävs av oss. Men om vi faktiskt, verkligen berättar hur vi känner, möts vi oftare än vi vågar tro av välvilja och hjälpsamhet.
 
Akut-tips: Fötterna mot golvet-övning
När stressen är ett faktum, pulsen är lite snabbare och vi känner oss irriterade och allt annat än i julstämning – prova att stanna upp för bara någon minut! Det kan göra mirakel med sinnet.

  • Hur känns din högerfot mot golvet/marken? Kan du känna hur stortån känns?
  • Hur känns din vänsterfot? Kan du känna stortån där? Kan du känna de andra tårna?
  • Slutligen ta tre djupa andetag där du försöker följa med luften när den passerar in och ut genom din kropp.

 
Till sist - Vad ger du till dig själv i julklapp?
Glöm inte bort dig själv! Vad gör julen fridfull för dig? Kanske att komma ihåg att lägga upp fötterna ibland och sätta på lite julmusik? En julklapp du kan ge dig själv redan nu :)

Med önskan om en fridefull jul!
Vi på iLivEra

Läs hela inlägget »

Från iLivEras instagram

5 övningar för mindfulness i vardagen - i juletider 🎄 Att samla på tillfällen där du går till nuet och försöker bara vara medvetet närvarande kommer hjälpa dig och ditt nervsystem att då och då gå ner i varv. Tiden har du ju redan eftersom du inte lägger till något, du försöker bara medvetet ha fullt fokus på det du gör en kort liten stund. Vill du testa? Vilken tror du kan bli en favorit och vilken känns knepigast?🎄🎊🎁 Du är självklart jättevälkommen att dela vårt inlägg, mer mindfulness åt alla 💃🤶🏻🎅🏼🎄 🌱 🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #mindfulliving #medvetennärvaro #konkretmindfulness #meditation #mindfulnesskurs #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #mindfulnessinstruktör #onlinekurs #stresskurs #meditationskurs #härochnu #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalhälsa #julstress #syntolkning Fem övningar för mindfulness i vardagen. Ett - tänd ljus medvetet. Två - Drick medvetet. Tre - Sätt dig medvetet. Fyra - Gå medvetet. Fem - Fixa och dona medvetet. Försök att vara helt närvarande i de olika aktiviteterna, påminn dig själv och utforska nyfiket hur det känns. Som om du aldrig gjort det förut.
Vet du hur man pratar med någon som mår dåligt? Och vad skillnaden på att hjälpa och stötta är? Filmen från @mindsverige handlar om det, 4 min som ger dig verktyg. Reflexen är oftast att vilja hjälpa, fixa och lösa - vilket tyvärr kan ge motsatt effekt. "Oombedda råd och lösningar kan upplevas förminskande trots att de är välmenande. Ingen vill bli reducerad till nåt som ska fixas, snarare vill vi bli hörda och förstådda." I filmen förklarar mind hur vi kan använda medmänskligt samtal istället och bli medvetna om stötta-hatten kontra hjälpa-hatten. 🎓 Hjälpa-hatten - Fokuserar på att lösa, fixa, göra. 🧢 Stötta-hatten - Mer återhållsam i samtalet, fokus på att lyssna, bekräfta och bara vara. Det ökar möjligheten att personen känner sig hörd, att eventuell skam minskar och det hjälper personen att själv reflektera och hitta andra perspektiv på sin situation. Se filmen och ha med dig stötta-hatten när du möter någon som mår dåligt. Och framför allt - våga fråga, våga prata 🧡 På @mindsverige hittar ni länk till hemsidan med massa mer info till dig som mår dåligt eller du som står brevid. Ikväll är det på samma tema musikmanifestation i Avicii Arena - Together for a better day. Initiativet kommer från Tim Bergling foundation och deras arbete för att motverka psykisk ohälsa bland barn och unga. För biljetter se länk i profilen @timberglingfoundation #togetherforabetterday #forabetterday #timbergling #mindsverige #iLivEra #mindfulness #medvetennärvaro #konkretmindfulness #meditation #mindfulnesskurs #personligutveckling #självledarskap #utmattad #utbränd #hälsa #mentalhälsa #psykiskohälsa
Ja tack 🧡🙏🏻 🌱 🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #mindfulliving #medvetennärvaro #konkretmindfulness #meditation #mindfulnesskurs #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #mindfulnessinstruktör #onlinekurs #stresskurs #meditationskurs #härochnu #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalhälsa #psykiskohälsa #sinnesrobön #syntolkning Bild på sjö med texten till Sinnesrobönen; ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”