Nyheter, forskning och inlägg om
Stress & Mindfulness

2019

Artikel från Karlstads universitet

Det är okej att vara nervös och känna obehag inför idrottstävlingar. Att acceptera sina känslor genom mindfulness kan vara mer effektivt för prestationen än mental träning där man snarare ska slå bort negativa tankar. Det visar en ny studie på idrottare.

I situationer när du som idrottare ska prestera kan det dyka upp känslor inombords i form av nervositet, negativa tankar och ångest. Hur ska man hantera detta för att göra ett så bra resultat som möjligt?

För att kunna prestera så bra som möjligt under stor press och nervositet är traditionell mental träning utformad för att trycka bort negativa känslor och bara försöka tänka positivt. I en ny studie har traditionell mental träning jämförts med modernare metoder baserat på en mindfulness- och acceptansbaserad intervention, kallad MAC, Mindfulness, Acceptance, Commitment. Där handlar det om att acceptera de känslor och tankar du har, i stället för att förändra dem.

Deltagarna i studien är idrottare på både junior och seniornivå. Studien är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet, och finansierad av Centrum för idrottsforskning.

Lättare att styra sina känslor med mindfulness
– I studien jämfördes två grupper – den ena tränade utefter traditionell mental träning medan den andra tränade utefter den så kallade MAC-metoden, säger Torbjörn Josefsson, lektor i psykologi vid Högskolan i Halmstad. Gruppen som använde MAC-metoden hade högre grad av emotionsreglering, självskattad idrottsspecifik mindfulness och självskattad prestation. Det faktum att de hade lättare att styra sina känslor och att deras förmåga att vara i nuet i sin idrott visar att dessa ingredienser i MAC-metoden är framgångsrika.

– Det här är en mer modern teknik som har visat sig ge en betydligt bättre effekt än när man mer traditionellt försöker slå ifrån sig negativa tankar i samband med prestationer, säger Henrik Gustafsson, docent i idrottsvetenskap. Här handlar det i stället om att acceptera nervositet och obehag vid till exempel en tävling och att det är helt ok att det är så i den situationen. Det finns ingen som dömer dig för att du känner så. Då kan du i stället lägga fokus på görande i stället för att koncentrera dig på hur du känner dig inombords.

För att kunna uppnå detta bör idrottaren vara mycket dedikerad till sin sport och  beteenden och handlande ska gå i linje med idrottarens personliga värderingar för att kunna uppnå idrottsliga mål.

Ursprunglig artikel >>

Läs hela inlägget »
Etiketter: idrottare, mindfulness

Från iLivEras instagram

Många kan nog känna igen sig i att mobilen åker upp direkt du står i kö eller när det finns en liten stund över. Tänk om det är allt mobilanvändande som bidrar till att vi känner att vi aldrig har nån tid över? Om du är öppen för den tanken kanske du är öppen för att göra något annat när du står där i butikskön eller väntar på något. ➡️ Testa mindfulnessövningen Se, Känna, Höra. Förklaring i bilderna. Någon som känner igen sig? 🌱🌱🌱 Tack @mariaforsblom för inspiration. Berätta om du testar! 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #mindfulnessövning #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #hälsa #mentalträning #mentalhälsa
Vill du få in mer mindfulness i ditt liv? Här är tre övningar du kan försöka komna ihåg att göra varje dag. Fundera på vad du behöver för att komma ihåg det och ge dig själv förutsättningarna för det. Kanske är det post-it-lappar, kanske reminders i mobilen osv. När du läser övningarna kanske du tänker, men vaddå det där kan väl inte vara mindfulness, det där är ju att bara vara? -Precis. Mindfulness ÄR INTE krångligt. Det handlar om att ”bara” vara och ha med hela sig själv i det, inklusive huvudet 🙂 Vi försöker aldrig få det att låta krångligare än det är. Leva är krångligt nog! 🙂💃 🌱🌱🌱 Vill du lära dig mer om mindfulness? Följ länken i profilen 👉🏻 @mindfulnesskursonline till vår grundkurs i mindfulness. 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #hälsa #mentalträning #mentalhälsa
OS-medaljörens bästa övningstips? Mindfulness👏🏻🙌🏻 Förra veckan på nyhetsmorgon pratade de med OS-medaljören Anna Normann @official_annanormann om hur hon tränat inför OS och @jennystromstedt frågade om tips på övningar för att bli bättre på golf tex. Annas svar = mindfulness. Såklart. Vi vet det och Anna vet det 🙌🏻👌🏻🥳 Jenny verkade inte tycka att det var den quick fixen hon hoppades på men då kanske hon inte visste vilka bonuseffekter hon kommer få 🙂 Jenny, hör av dig om du vill gå vår @mindfulnesskursonline det är lättare än du tror 🙂👍🏻 @steffo56 kallade det för ”att gå in i något konstigt rum”… Som vi skulle vilja ha även Steffo på kurs och visa hur konkret och o-konstigt det är att träna på fokus och mindfulness med oss, hör gärna av dig! 🌱🌱🌱 #ilivera #mindfulness #härochnu #tv4 #tv4nyhetsmorgon #steffo #jennyströmstedt #medvetennärvaro #fokus #annanormann #mentalträning #meditation #konkretmindfulness #mindfulnessonline