Nyheter, forskning och inlägg om
Stress & Mindfulness

2019 > 05

Artikel från Karlstads universitet

Det är okej att vara nervös och känna obehag inför idrottstävlingar. Att acceptera sina känslor genom mindfulness kan vara mer effektivt för prestationen än mental träning där man snarare ska slå bort negativa tankar. Det visar en ny studie på idrottare.

I situationer när du som idrottare ska prestera kan det dyka upp känslor inombords i form av nervositet, negativa tankar och ångest. Hur ska man hantera detta för att göra ett så bra resultat som möjligt?

För att kunna prestera så bra som möjligt under stor press och nervositet är traditionell mental träning utformad för att trycka bort negativa känslor och bara försöka tänka positivt. I en ny studie har traditionell mental träning jämförts med modernare metoder baserat på en mindfulness- och acceptansbaserad intervention, kallad MAC, Mindfulness, Acceptance, Commitment. Där handlar det om att acceptera de känslor och tankar du har, i stället för att förändra dem.

Deltagarna i studien är idrottare på både junior och seniornivå. Studien är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet, och finansierad av Centrum för idrottsforskning.

Lättare att styra sina känslor med mindfulness
– I studien jämfördes två grupper – den ena tränade utefter traditionell mental träning medan den andra tränade utefter den så kallade MAC-metoden, säger Torbjörn Josefsson, lektor i psykologi vid Högskolan i Halmstad. Gruppen som använde MAC-metoden hade högre grad av emotionsreglering, självskattad idrottsspecifik mindfulness och självskattad prestation. Det faktum att de hade lättare att styra sina känslor och att deras förmåga att vara i nuet i sin idrott visar att dessa ingredienser i MAC-metoden är framgångsrika.

– Det här är en mer modern teknik som har visat sig ge en betydligt bättre effekt än när man mer traditionellt försöker slå ifrån sig negativa tankar i samband med prestationer, säger Henrik Gustafsson, docent i idrottsvetenskap. Här handlar det i stället om att acceptera nervositet och obehag vid till exempel en tävling och att det är helt ok att det är så i den situationen. Det finns ingen som dömer dig för att du känner så. Då kan du i stället lägga fokus på görande i stället för att koncentrera dig på hur du känner dig inombords.

För att kunna uppnå detta bör idrottaren vara mycket dedikerad till sin sport och  beteenden och handlande ska gå i linje med idrottarens personliga värderingar för att kunna uppnå idrottsliga mål.

Ursprunglig artikel >>

Läs hela inlägget »
Etiketter: idrottare, mindfulness

Från iLivEras instagram

Vissa känner sig som mest harmoniska när de får fixa i trädgården, plantera, kratta, röja. Andra när de utövar någon aktivitet eller sport som kräver full koncentration. Vad har det gemensamt? - Att vi är i nuet och får en stund där vi inte tänker på något annat. Där vi inte bara ”gör” uppgiften utan också ”är i uppgiften”. 👉🏻 Om då uppgiften kan hjälpa oss vara i nuet, kan nuet hjälpa oss att vara i uppgiften? Kan vi applicera det här på allt? Ja, det är det mindfulness i vardagen handlar om. Om du har svårt att få den där stunden där tankarna lugnar sig och vara i det du gör kan du alltså ta hjälp av nuet för att träna ditt fokus. Gå från att göra till att vara. ————————————————————- 🍽🫖 ÖVNING vara i uppgiften 🫖🍽 - Hur känns det egentligen att plocka disk? Hur känns porslinet mot handen, hur känns det när du rör dig? Vilka ljud hör du? Använd alla sinnen för att vara i det du gör och när tankarna drar iväg påminner du dig bara om nuet, vad händer just nu? ————————————————————- 🔎 Har du någon aktivitet som du känner att du ”är i” mer än bara gör? En aktivitet där du märker att tankarna kanske lugnar sig och du känner dig mer harmonisk? Dela gärna! 🙂 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalträning #mentalhälsa #härochnu
Att träna på mindfulness och vara mindful minskar stress och oro och ökar välmåendet. Det är ju ganska logiskt, nuet i sig är snällt, det är våra tankar om det som ställer till det. I bilderna följer exempel på vad mindfulness är. Är du mer mindful än du trodde? Eller mindre? 🌱🌱🌱 #iLivEra #mindfulness #konkretmindfulness #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #meditation #mindfulnesskurs #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #mindfulnessretreat #välmående #återhämtning #balans #utmattad #utbränd #hälsa #mentalträning #mentalhälsa
🌱Mikropaus. Meditation och mindfulness i vardagen är verktyg vi använder oss av när vi tränar mindfulness. Mikropauser är ett annat. Att stanna upp i stunden och bli medveten om nuet. Vi har gått igenom några förut men de är värda att repetera. SOAS är en klassisk mindfulnessövning som du kan göra när som helst. Själva ordet betyder inget utan är en akronym = initialförkortning. SOAS  🌱Stanna upp - Stanna upp i stunden, ta några andetag. 🌱Observera - Vad händer i dig just nu? Känslor, spänningar, tankar, bara notera vad som händer just precis nu. Kanske känner du dig stressad, spänd, irriterad. Observera allt. 🌱Acceptera - = konstatera. Det är som det är, just nu. Acceptera situationen och det som är, det är ju verkligheten, även om du inte gillar det så är det så just nu. 🌱Svara/Släpp - Kan du förändra något? Gör det isåfall. Kan du inte förändra något eller påverka, släpp taget. Släpp taget om dina tankar om det. Det är som det är. 👉🏻 En mikropaus du kan göra när som helst, var som helst. Kanske också när en situation uppstår som du blir påverkad av. Att se verkligheten som den är och välja vad vi lägger energi på kräver träning men du kommer ganska snabbt märka skillnad på hur du tacklar/tänker om saker. Har du provat SOAS? 🙂 🌱🌱🌱 #iLivEra #mikropaus #mindfulness #meditation #konkretmindfulness #mindfulnesskurs #mindfulnessinstruktör #mindfulnessinstruktörsutbildning #medvetennärvaro #personligutveckling #andetaget #stresshantering #självledarskap #distansutbildning #distansundervisning #distanskurs #onlinekurs #meditationskurs #härochnu #välmående #hälsa #mentalträning #mentalhälsa #balans #utmattad #soas