Skolbarn får Mindfulness mot oro
Artikel från SR.se
Problem med trygghet, koncentration och att hålla fokus – femman på Musikgrundskolan i Synkopen var en osäker grupp barn. Sedan fick de pröva på mindfulness.
Det är Centrum för primärvårdsforskning som just nu håller i en undersökning om mindfulness: hur meditation kan påverka den psykiska hälsan hos skolbarn, både på lång och kort sikt.
I studien vill man ta reda på om mindfulness kan påverka den psykiska hälsan på både lång och kort sikt. Musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg är första skola som deltar tillsammans med en kontrollskola.
I femman har man tränat mindfulness i flera år.
– Det var en väldigt otrygg grupp som behövde arbeta med trygghet, koncentration och att hålla fokus och inte handla på impuls, säger läraren Christina Wahlberg. Nu tycker jag att de är lugnare och tryggare och står för vad de gjort.
Man hinner tänka efter om man blir arg och hinner slappna av och bli lugn.
- Smilla Köpsén
Zebastian Martinsson, Wille Fogelberg, Smilla Köpsén, Eva Christiansen och Matilda Arvidsson håller med sin lärare och tycker att de haft stor hjälp av att träna mindfulness.
– Man var mer stressad innan när man hade läxor och så gjorde man fel, men nu tar man det lugnt och tänker efter, säger Zebastian.
– Jag mår mycket bättre och är trygg i klassen, säger Wille. Förut var jag jätterädd att någon skulle hoppa på mig och skada mig.
När jag spelar volleyboll och hetsar upp mig brukar jag ta tre djupa andetag.
- Matilda Arvidsson
– Man hinner tänka efter om man blir arg och hinner slappna av och bli lugn, säger Smilla.
– Har det varit något jobbigt i skolan och man sen har mindfulness så känns det bättre och man är inte längre arg när man kommer hem, säger Eva. Blir det bråk hemma så använder jag en övning som heter Ankaret och det brukar hjälpa jättemycket.
– När jag spelar volleyboll och hetsar upp mig brukar jag ta tre djupa andetag och tänka att det ska gå bra, då hjälper det, säger Matilda.
Länk till ursprungsartikeln>>